19 Mayıs 2018 Cumartesi

YELKEN

Yelken Sporunun Tarihi Süreci

     Yelken sporu 19. yüzyılın ikinci yarısında yat sporunun gelişmesiyle başladı. Bu yatlarda denizlerde, göllerde ve akarsularda yelken yarışları düzenleniyordu. Bu spor daha sonraları gelişerek Olimpiyat Oyunlarında da yapılmaya başlandı. Her ülkede bu sporla ilgili bir federasyon bulunmaktadır. Ülkemizde ise Cumhuriyet sonrası gelişen yelken sporu, Türkiye Yelken Federasyonu  kontrolünde faaliyetlerini sürdürmektedir. 

Yelken Branşı Nasıl Yapılır Ve Temel Kuralları Nelerdir ?

    Yelken yarışları, bu amaçla üretilmiş olan özel yatlar ile gerçekleştiriliyor. Bunların alışık olduğumuz yatlara benzemediğini de belirtmek gerekir. Her biri su ve hava direncini azaltmak için özel bir tasarımda üretiliyor. Hatta hemen hiçbirinde ayrı bir kabin kısmı bulunmuyor, bazılarının büyüklüğü ise ancak bir kayık kadar oluyor. Yelkenleri ise tam bir sanat eseri; dik kenar üçgen şeklinde, ikiz yelkenler kullanılıyor. Yelken yarışları, şamandıra yarışı ve rota yarışı olmak üzere ikiye ayrılıyor. Şamandıra yarışları, bir dizi şamandıra arasında belli bir rotanın takip edilmesini gerektiriyor ve başlangıç çizgisine geri dönmekle sonuçlanıyor. Amaç, bunu en kısa sürede gerçekleştirmek. Bu yarışlarda, şamandıraların bir numarası oluyor ve takip edilecek rota da buna göre belirleniyor.  



     Rota yarışlarında ise, tahmin edilebileceği üzere belirli bir coğrafi bölgeyi dolaşmak gerekiyor. Bu yarışlar, genellikle takımlar halinde gerçekleştiriliyor. Örneğin '' Kınalıada iskele - Burgazada sancak - Büyükada Sığlık Çakarı İskele - Dilek Kayalığı Çakarı sancak '' şeklindeki bir rota, yelkenlilerin nerede yarışacaklarını ve nerelere uğramaları gerektiğini belirliyor. Bu noktada, yarışçılar GPS cihazlarından da faydalanabiliyor. Amaç çizilen rotayı en kısa sürede tamamlayan tekne veya takım olmak şeklinde belirleniyor.



     Yarışın türü ne olursa olsun, yarışçıların öncelikle centilmenlik göstermesi bekleniyor. Kuralları, Uluslararası Yelken Federasyonu (ISAF) belirliyor. Yatlar birbirlerine oldukça yakın mesafede seyrettiği için, kurallara uyulması büyük önem taşıyor. Örneğin lider konumunda olan bir yelkenli, çarpışma tehlikesi varsa  ikinciliğe düşecek olsa bile bundan kaçınmak için elinden geleni yapmalı. Diğer kurallar , denizcilik terimlerini bilmeyi gerektiriyor. Örneğin aynı kontrada seyreden yatlardan rüzgar üstünde olanın her zaman  için geçiş önceliği bulunuyor. Herhangi bir kural ihlali durumunda, yarışçılardan herhangi biri diğer tekneye protesto çekebiliyor. Yarış sonunda da durumu yazılı olarak hakemlere bildiriyor. Düzenlenen bir mahkemede, itiraz görüşülüyor ve diskalifiye olunmasıyla dahi sonuçlanabilecek cezalar veriliyor.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder